ARTIKEL 1: TOEPASSELIJKHEID
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle
overeenkomsten tot aanneming van werk en/of van koop en verkoop van
Bouwservice Albert Huisman, gevestigd te Nij Altoenae hierna te noemen de
gebruiker..
2. De opdrachtgever c.q. koper zal in het navolgende worden aangeduid
als de wederpartij..
3. Andersluidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen
partijen gesloten overeenkomst indien en voor zover beide partijen zulks
nadrukkelijk schriftelijk zijn overeen-gekomen.
4. Het door de wederpartij zonder commentaar accepteren en behouden
van een offerte of opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is
verwezen, geldt als instemming met de toepassing ervan.
5. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling
van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige
bepalingen onverlet.
ARTIKEL 2: OVEREENKOMSTEN
1. Overeenkomsten tot aanneming van werk en/of overeenkomsten van
koop en verkoop worden eerst door schriftelijke bevestiging van de
gebruiker bindend.
2. Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins
wijzigingen of aanvullingen op de overeenkomst worden eerst na
schriftelijke bevestiging door de gebruiker bindend.
3. Ingeval de wederpartij een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, neemt de gebruiker de wettelijke
bepalingen van dwingend recht in acht.
ARTIKEL 3: AANBIEDINGEN
1. Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, levertijden etc. van de gebruiker
zijn vrijblijvend, tenzij:
A. de te verrichten werkzaamheden zijn vastgelegd in een volledige
omschrijving, al dan niet vergezeld van één of meerdere tekening(en).
Laatstgenoemde omschrijvingen c.q. tekeningen dienen tegelijkertijd met
eerstgenoemde stukken te zijn opgemaakt en eraan te zijn gehecht.
Alsdan zullen de omschrijvingen c.q. tekeningen voor beide partijen
bindend zijn.
B. ze een termijn voor aanvaarding bevatten.
Indien een offerte c.q. aanbieding een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanbod wordt
door de wederpartij aanvaard, heeft de gebruiker het recht het aanbod binnen 2
werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
2. Het aanbod geeft inzicht in de prijs en in de prijsvormingsmethode die
zal worden gehanteerd:
A. aanneming: partijen komen een vast bedrag (aanneemsom) overeen
waarvoor het werk zal worden verricht;
B. richtprijs: de gebruiker zal zo nauwkeurig mogelijk een schatting doen
van de kosten van het werk;
C. regie: de gebruiker doet een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren
(o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen).
De gebruiker zal wettelijke bepalingen van dwingend recht te allen tijde en ongeacht de
prijsvormingsmethode in acht nemen.
3. Getoonde en/of verstrekte brochures, tekeningen, ontwerpen, modellen,
afbeeldingen en beschrijvingen in aanbiedingen, prospectussen,
catalogi, maat- en gewichtsopgaven, kleine gegevens en
promotiemateriaal e.d., alsmede andere door de gebruiker verstrekte
gegevens zijn zo nauwkeurig mogelijk, doch gelden slechts ter
aanduiding. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij partijen
uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
4. Indien de wederpartij een aanbieding c.q. offerte niet aanvaardt, is hij
verplicht op het eerste verzoek van de gebruiker, alle bij de aanbieding
c.q. offerte geleverde omschrijvingen, tekeningen en/of berekeningen aan
de gebruiker te retourneren.
5. De gebruiker heeft het recht de kosten die gemoeid zijn met de
aanbieding c.q. offerte bij de wederpartij in rekening te brengen, mits de
gebruiker de wederpartij vooraf schriftelijk op deze kosten heeft gewezen.
6. A. Indien tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de
uitvoering van de overeenkomst door de overheid en/of vakorganisaties
wijziging wordt gebracht in lonen, arbeidsvoorwaarden of sociale
verzekeringen e.d., is de gebruiker gerechtigd deze verhogingen aan de
wederpartij door te berekenen. Mocht tussen voormelde data een nieuwe
prijslijst door de gebruiker worden uitgegeven, al dan niet ten gevolge van
prijswijzigingen bij toeleveranciers van de gebruiker, en in werking
treden, dan is de gebruiker gerechtigd de daarin vermelde prijzen aan de
wederpartij in rekening te brengen.
B. Ingeval de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt dat prijsverhogingen 3
maanden na totstandkoming van de overeenkomst in bovenbedoelde zin
mogen worden doorberekend c.q. in rekening gebracht. Bij
prijsverhogingen zoals hiervoor in dit artikel vermeld, binnen een kortere
termijn dan 3 maanden, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te
ontbinden. Over het alsdan reeds door de gebruiker gepresteerde dient de
wederpartij af te rekenen op basis van de bij het sluiten van de
overeenkomst afgesproken prijzen.
ARTIKEL 4: INSCHAKELING DERDEN
De gebruiker is bevoegd ter uitvoering van hetgeen overeengekomen is derden in te
schakelen.
ARTIKEL 5: VERPLICHTINGEN VAN DE WEDERPARTIJ
1. De wederpartij dient ervoor te zorgen dat:
A. de gebruiker tijdig kan beschikken over de voor de opzet van het werk benodigde
gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen). De
wederpartij overlegt hierover met de gebruiker indien hij dit nodig acht;
B. de gebruiker op de vooraf bekendgemaakte werktijden toegang krijgt tot de
plaats(en) waarin of waarop de werkzaamheden dienen te worden verricht. De plaats(en)
dient c.q. dienen te voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en andere
overheidsvoorschriften;
C. de gebruiker tijdig kan beschikken over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag
en/of afvoer van (bouw)materialen en hulpmiddelen;
D. de plaats(en) waar de werkzaamheden verricht dienen te worden vrij is
c.q. zijn van overtollige materialen e.d.;
E. de gebruiker kan beschikken over aansluitmogelijkheden voor de voor
de werkzaamheden benodigde energie, zoals voor elektrische machines,
verlichting, verwarming, gas, perslucht, water, e.d.. De energiekosten zijn
voor rekening van de wederpartij;
F. voldoende voorzieningen beschikbaar zijn voor het inzamelen van (bouw)afval.
2. De wederpartij is verplicht de gebruiker te informeren over de ligging
van kabels, leidingen e.d. op de plaats, waar de werkzaamheden moeten
worden uitgevoerd.
3. De kosten van de benodigde energie, zoals elektriciteit, gas en water
e.d., zijn voor rekening van de wederpartij.
4. De wederpartij is aansprakelijk voor verlies van en/of schade aan de
zaken, materialen, gereedschappen en machines e.d. die de gebruiker
tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij de wederpartij heeft
opgeslagen.
5. De wederpartij staat de gebruiker toe naamsduidingen en reclame op
het werkterrein of aan het werk aan te brengen.
6. De wederpartij dient ervoor te zorgen, dat door anderen uit te voeren
werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de gebruiker
of door hem ingeschakelde derde(n) behoren, zodanig en zo tijdig worden
verricht, dat de uitvoering van het door de gebruiker uit te voeren werk
daardoor geen vertraging ondervindt.
7. Indien de wederpartij niet of niet tijdig aan voornoemde verplichtingen
voldoet is de gebruiker gerechtigd de daaraan verbonden kosten en/of
schade bij de wederpartij in rekening te brengen.
ARTIKEL 6: LEVERING EN LEVERINGSTERMIJNEN
1. Levering geschiedt niet franco, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen.
2. Opgegeven (op)leveringstermijnen en termijnen waarbinnen
werkzaamheden moeten zijn verricht kunnen nimmer worden
beschouwd als fatale termijn, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen. Bij overschrijding van de in dit artikel
genoemde termijnen dient de gebruiker derhalve altijd schriftelijk in
gebreke te worden gesteld. Zonder voorafgaande schriftelijke
ingebrekestelling geraakt de gebruiker niet in verzuim.
3. Indien de werkzaamheden in gedeelten worden opgeleverd, wordt de
oplevering van elk gedeelte als afzonderlijke prestatie beschouwd.
4. Indien het niet mogelijk blijkt de werkzaamheden te verrichten c.q. de
zaken aan de wederpartij te leveren wegens een oorzaak gelegen in de
sfeer van de wederpartij, behoudt de gebruiker zich het recht voor de
zaken die voor de uitvoering van de werkzaamheden zijn aangeschaft
voor rekening en risico van de wederpartij op te slaan. De gebruiker stelt
de wederpartij schriftelijk in kennis van de verrichte opslag en/of de
belemmering in de uitvoering van de te verrichten werkzaamheden en
stelt daarbij tevens een redelijke termijn waarop de wederpartij de
gebruiker in staat moet stellen de werkzaamheden te hervatten.
5. Indien de wederpartij ook na verloop van de door de gebruiker gestelde
redelijke termijn, als bepaald in het vorige lid van dit artikel, in gebreke
blijft aan zijn verplichtingen te voldoen, is de wederpartij door het enkele
verloop van 1 (één) maand, gerekend vanaf de datum van belemmering
in de uitvoering van de te verrichten werkzaamheden, in verzuim en heeft
de gebruiker het recht de overeenkomst schriftelijk en met onmiddellijke
ingang, zonder voorafgaande of nadere ingebrekestelling, zonder
rechterlijke tussenkomst en zonder tot vergoeding van schaden, kosten en
interesten gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
6. Het voorgaande laat de verplichting van de wederpartij de bedongen
prijs (aanneemsom), alsmede eventuele opslagkosten en/of andere
kosten te voldoen onverlet.
7. De gebruiker is bevoegd om, ter zake de nakoming van financiële
verplichtingen van de wederpartij, vooruitbetaling of zekerheid van de
wederpartij te verlangen, alvorens tot levering over te gaan en/of met de
werkzaamheden een aanvang te maken. Het bepaalde in lid 3 van artikel
2 is van overeenkomstige toepassing.
8. Indien de termijn, waarbinnen het werk zal worden opgeleverd, is
uitgedrukt in werkdagen, wordt hieronder verstaan kalenderdagen, tenzij
deze vallen op zaterdagen, op zondagen, op algemene of ter plaatse van
het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve
arbeidsovereenkomst voorgeschreven zon- of feestdagen,
vakantiedagen of andere niet individuele vrije dagen. Werkdagen,
respectievelijk halve werkdagen, waarop als gevolg van niet voor rekening
van de wederpartij komende omstandigheden, gedurende tenminste 5
uren, respectievelijk 2 uren, door het grootste deel van de arbeiders of
machines niet kan worden gewerkt, worden als onwerkbaar beschouwd,
wanneer daarop, door niet voor rekening van de gebruiker komende
omstandigheden, gedurende ten minste 5 uren, respectievelijk halve
werkdagen ten minste 2 uren, door het grootste deel van de arbeiders of
machines niet kan worden gewerkt.
9. Als de oplevering van het werk dient te geschieden op een dag die niet
een werkdag is zoals omschreven in lid 8 van dit artikel, geldt de
eerstvolgende werkdag als de overeengekomen dag van oplevering.
10. Indien als gevolg van overmacht of voor rekening van de wederpartij
komende omstandigheden, de gebruiker het werk niet binnen de gestelde
termijn kan opleveren, heeft de gebruiker recht op verlenging van de
termijn waarbinnen het werk zou worden opgeleverd, zodanig van duur
als deze redelijkerwijs voortvloeit uit die overmacht of de voor rekening
van de wederpartij komende omstandigheid.
11. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door
factoren, die voor rekening en risico van de wederpartij komen, dienen de
daaruit voor de gebruiker voortvloeiende schades en kosten door de
wederpartij te worden vergoed.
ARTIKEL 7: VOORTGANG, UITVOERING WERKZAAMHEDEN
1. De gebruiker kan niet eerder verplicht worden met de uitvoering van de
werkzaamheden te beginnen, dan nadat alle daarvoor noodzakelijke
gegevens in zijn bezit zijn en hij de eventueel overeengekomen
(termijn)betaling heeft ontvangen.
2. Wanneer de werkzaamheden door oorzaken buiten de schuld van de
gebruiker niet normaal of zonder onderbreking kunnen geschieden, is de
gebruiker gerechtigd de daaruit voortvloeiende kosten, waaronder
begrepen gederfd arbeidsloon en voorrijkosten, aan de wederpartij in
rekening te brengen.
3. Indien tijdens de uitvoering van het werk of een onderdeel daarvan
door een niet aan de gebruiker te wijten oorzaak slechts gewijzigd kan
worden uitgevoerd, dient de gebruiker hierover met de wederpartij in
overleg te treden.
4. Indien de verplichting tot overleg uit het voorgaande lid van dit artikel
door de gebruiker is nageleefd, en vervolgens tijdens de uitvoering van de
door de gebruiker aangenomen werken blijkt dat deze redelijkerwijs
onuitvoerbaar zijn, hetzij ten gevolge van aan de gebruiker niet bekende
omstandigheden, hetzij door welke overmacht dan ook, heeft de gebruiker
het recht te vorderen dat de aan de gebruiker verstrekte opdracht zodanig
wordt gewijzigd, dat de uitvoering van het werk mogelijk wordt,
behoudens hetzelve ten gevolge van de onbekende omstandigheden of
overmacht nimmer mogelijk zal zijn. De gebruiker heeft alsdan recht op
volledige vergoeding van de reeds door de gebruiker verrichte
werkzaamheden. De gebruiker wijst de wederpartij daarbij op de
financiële consequenties. De overeengekomen gewijzigde uitvoering wordt
als meer- en/of minderwerk verrekend.
5. Alle onkosten welke door de gebruiker worden gemaakt ten verzoeke
van de wederpartij komen geheel voor rekening van laatstgenoemde,
tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
6. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of
beschikkingen van overheidswege die na de dag van de offerte in werking
treden, komen voor rekening van de wederpartij, tenzij redelijkerwijs
moet worden aangenomen dat de gebruiker die gevolgen reeds op de
dag van de offerte voorzag of had kunnen voorzien.
7. De wederpartij is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van
door hem of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of
verrichte leveringen.
8. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het
bouwterrein of het werk verontreinigd is of er komen uit het werk
verontreinigde bouwmaterialen, is de wederpartij aansprakelijk voor de
daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
9. De gebruiker is verplicht het werk goed en deugdelijk en naar de
bepalingen van de overeenkomst uit te voeren. De gebruiker dient het
werk zodanig uit te voeren, dat daardoor schade aan persoon, goed of
milieu zoveel mogelijk wordt beperkt. De gebruiker is voorts verplicht de
door of namens de wederpartij gegeven orders en aanwijzingen in
verband hiermee gegeven, zoveel mogelijk op te volgen.
10. De uitvoering van het werk moet zodanig zijn, dat de totstandkoming
van het werk binnen de overeengekomen termijn redelijkerwijs zeker is.
11. Het werk en de uitvoering daarvan zijn voor verantwoordelijkheid van
de gebruiker met ingang van het tijdstip van aanvang van de
werkzaamheden tot en met de dag waarop het werk als opgeleverd wordt
beschouwd.
12. De gebruiker wordt geacht bekend te zijn met de voor de uitvoering
van het werk van belang zijnde wettelijke voorschriften en beschikkingen
van overheidswege, voor zover deze op de dag van de offerte gelden. De
aan de naleving van deze voorschriften en beschikkingen verbon-den
gevolgen zijn voor rekening van de gebruiker.
13. De gebruiker is verplicht de wederpartij te wijzen op onvolkomenheden
in door of namens de wederpartij voorgeschreven constructies en
werkwijzen en in door of namens de wederpartij gegeven orders en
aanwijzingen, alsmede op gebreken in door de wederpartij ter
beschikking gestelde of voorgeschreven bouwmaterialen en
hulpmiddelen, voor zover de gebruiker deze kende of redelijkerwijs
behoorde te kennen.
14. De gebruiker vrijwaart de wederpartij tegen aanspraken van derden tot
vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk
is toegebracht en te wijten is aan (grove) nalatigheid of opzet, van de
gebruiker, zijn personeel, zijn onder-aannemers of zijn leveranciers.
ARTIKEL 8: OPNEMING EN GOEDKEURING
1. Een redelijke termijn voor de dag waarop het werk naar de mening van
de gebruiker voltooid zal zijn, nodigt de gebruiker de wederpartij
schriftelijk uit om tot opne-ming van het werk over te gaan. De opneming
geschiedt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na de
hiervoor bedoelde dag. De opneming vindt plaats door de wederpartij in
aanwezigheid van de gebruiker en strekt ertoe, te constateren of de
gebruiker aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst heeft voldaan.
2. Nadat het werk is opgenomen, wordt door de wederpartij aan de
gebruiker binnen 5 werkdagen schriftelijk medegedeeld, of het werk al
dan niet is goedgekeurd. Indien het werk is goedgekeurd met vermelding
van de (eventueel) aanwezige kleine gebreken als bedoeld in lid 7 van dit
artikel, in geval van afkeuring met vermelding van de gebreken, die de
reden van afkeuring vormen.
3. Wordt niet binnen 5 werkdagen na de opneming een schrifte-lijke
mededeling of het werk al dan niet is goedgekeurd, door de gebruiker
ontvangen, dan wordt het werk geacht op de vijfde werkdag na de
opneming te zijn goedgekeurd.
4. De wederpartij dient de gebruiker de gelegenheid te geven om de in het
vorige lid van dit artikel door de wederpartij opgegeven gebreken binnen
een redelijke termijn te verhelpen.
5. Geschiedt de opneming niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1 van dit
artikel bedoelde dag, dan kan de gebruiker bij aangetekende brief met
ontvangstbevestiging een nieuw verzoek het werk binnen 5 werkdagen op
te nemen, aan de wederpartij richten, met verzoek het werk binnen 5
werkdagen op te nemen. Voldoet de wederpartij niet aan dit verzoek, dan
wordt het werk geacht op de vijfde werkdag na de in lid 1 van dit artikel
bedoelde dag te zijn goedgekeurd. Voldoet de wederpartij wel aan dit
verzoek, dan is het in lid 2 en 3 van dit artikel bepaalde van
overeenkomstige toepassing.
6. Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in
gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of
een gedeelte daarvan geldt als dag van goedkeuring van het werk of van
het desbetreffende gedeelte.
7. Kleine gebreken, die op eenvoudige wijze in de onderhoudstermijn
kunnen worden hersteld, zullen geen reden tot onthouding van
goedkeuring mogen zijn, mits deze gebreken een eventuele
ingebruikneming niet in de weg staan.
8. Met betrekking tot een heropneming na onthouding van goedkeuring
vinden de bovenvermelde bepalingen overeen-komstige toepassing.
ARTIKEL 9: OPLEVERING EN ONDERHOUDSTERMIJN
1. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd, indien het overeenkomstig artikel 8 is of
geacht wordt te zijn goedgekeurd. De dag, waarop het werk is of geacht wordt te zijn
goedgekeurd, geldt als dag waarop het werk als opgeleverd wordt beschouwd.
2. De gebruiker is verplicht de in lid 7 van artikel 8 bedoelde kleine gebreken zo spoedig
mogelijk te herstellen. De onderhoudstermijn beloopt 30 dagen en gaat in onmiddellijk
na de dag waarop het werk overeenkomstig lid 1 van dit artikel als opgeleverd wordt
beschouwd. De gebruiker is verplicht gebreken welke in de onderhoudstermijn aan de
dag treden, en voor rekening van de gebruiker komen, zo spoedig mogelijk te
her-stellen.
ARTIKEL 10: SCHORSING, BEËINDIGING VAN HET WERK IN ONVOLTOOIDE STAAT EN
OPZEGGING
1. De wederpartij is bevoegd de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk te
schorsen. Voorzieningen, die de gebruiker ten gevolge van de schor-sing moet treffen,
worden als meerwerk verrekend. Schade die de gebruiker tengevolge van de schorsing
lijdt, dient aan de gebruiker te worden vergoed.
2. Indien gedurende de schorsing schade aan het werk ontstaat, komt deze niet voor de
rekening van de gebruiker, mits de gebruiker de wederpartij tevoren schriftelijk heeft
gewezen op dit aan de schorsing verbonden gevolg.
3. Indien de schorsing langer dan 14 dagen duurt, kan de gebruiker bovendien vorderen,
dat aan de gebruiker een evenredige betaling voor het uitgevoerde gedeelte van het
werk wordt gedaan. Onder uitgevoerd gedeelte wordt tevens verstaan de op het werk
aangevoerde, nog niet verwerkte maar wel reeds door de gebruiker betaalde
bouwmaterialen.
4. Indien de schorsing van het werk langer dan 1 (één) maand duurt, is de gebruiker
bevoegd het werk in onvoltooide staat te beëindigen. In dat geval dient overeenkomstig
het volgende lid van dit artikel te worden afgerekend.
5. De wederpartij is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te
zeggen. De gebruiker heeft in dat geval recht op de aannemingssom, vermeerderd met
de kosten die de gebruiker als gevolg van de niet voltooiing heeft moeten maken en
verminderd met de hem door de beëindiging bespaarde kosten. De gebruiker zendt de
wederpartij een gespecificeerde eindafrekening van hetgeen de wederpartij ingevolge de
opzegging verschuldigd is.
ARTIKEL 11: BOUWMATERIALEN
1. Alle te verwerken bouwmaterialen moeten van goede hoedanigheid zijn, geschikt zijn
voor hun bestemming en voldoen aan de gestelde eisen.
2. De gebruiker stelt de wederpartij in de gelegenheid de bouwmaterialen te keuren. De
keuring dient te geschieden bij de aankomst hiervan op het werk (eventueel op
overeengekomen monster) of bij de eerste gelegenheid daarna, mits in dat laatste geval
de voortgang van het werk niet in gevaar komt. De gebruiker is bevoegd bij de keuring
aanwezig te zijn of zich te doen vertegenwoordigen.
3. De wederpartij is bevoegd bouwmaterialen door derden te laten onderzoeken. De
daaraan verbonden kosten komen voor zijn rekening, behalve in geval van afkeuring, in
welk geval de kosten voor rekening van de gebruiker komen. Door de wederpartij ter
beschikking gestelde bouwmaterialen worden geacht te zijn goedgekeurd.
4. Zowel de wederpartij als de gebruiker kunnen ingeval van afkeuring van
bouwmaterialen vorderen dat een in onderling overleg getrokken, door beide partijen
gewaarmerkt verzegeld monster, wordt bewaard.
5. De uit het werk komende bouwmaterialen, waarvan de wederpartij heeft verklaard
dat hij ze wenst te behouden, dienen door hem van het werk te worden verwijderd. Alle
andere bouwmaterialen worden door de gebruiker afgevoerd, onverminderd de
aansprakelijkheid van de wederpartij.
6. Voor de aangevoerde bouwmaterialen draagt de wederpartij het risico van verlies
en/of beschadiging vanaf het moment waarop deze bouwmaterialen op het werk zijn
aangevoerd gedurende de tijd dat deze daar buiten de normale werktijden onder toezicht
van de wederpartij verblijven.
ARTIKEL 12: MEER- EN MINDERWERK
1. Meer- en minderwerk dient mondeling of schriftelijk tussen de gebruiker
en de wederpartij overeengekomen te worden en zo nodig schriftelijk te
worden bevestigd.
2. Indien de wederpartij toevoegingen of veranderingen in het
overeengekomen werk wenst, zal de gebruiker de wederpartij altijd en
tijdig op de hoogte stellen van de noodzaak van de prijsverhoging als
gevolg van het meerwerk, tenzij de wederpartij die noodzaak uit zichzelf
had moeten begrijpen.
3. Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats:
A. indien de overeenkomst of de voorwaarden van uitvoering gewijzigd worden;
B. indien de bedragen van stelpos-ten zich wijzigen;
C. indien de verrekenbare hoeveelheden zich wijzigen;
D. in gevallen als in deze voorwaarden is bepaald.
4. Stelposten zijn in de overeenkomst genoemde bedragen, die in de aannemingssom
zijn begrepen en die bestemd zijn voor hetzij:
A. het aanschaffen van bouwmaterialen;
B. het aanschaffen van bouwmaterialen en het verwerken daarvan;
C. het verrichten van werkzaamheden, welke op de dag van de overeenkomst
onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en welke door de wederpartij nader moeten
worden ingevuld.
Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de overeenkomst vermeld waarop deze
betrekking heeft.
5. Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt als
uitgangspunt gekozen de aan de gebruiker berekende prijzen
respectievelijk de door hem gemaakte kosten, te verhogen met een
aannemersvergoeding van 10%.
6. Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van
bouwmaterialen, zijn de kosten van het verwerken daarvan in de
aannemingssom begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend.
Deze kosten zullen echter wel worden verrekend ten laste van de stelpost,
waarop de aanschaffing van die bouwmaterialen wordt verrekend voor
zover deze door de invulling die alsdan aan de stelpost wordt gegeven
hoger zijn dan die waarmee de gebruiker redelij-kerwijs rekening had
moeten houden.
7. Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van
bouwmaterialen en het verwerken daarvan, zijn de kosten van verwerking
niet in de aannemingssom begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste
van de stelpost verrekend.
8. Indien in de overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen,
en deze hoeveelheden afwijken van de hoeveelheden die benodigd zijn om
het werk tot stand te brengen, zal verrekening plaats vinden van de uit
die afwijking voortvloeiende meer- of minderkosten.
ARTIKEL 13: BETALING
1. Betaling dient binnen 14 dagen na de factuurdatum te geschieden, tenzij partijen
uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Indien een factuur na het verstrijken van de in lid 1 van dit artikel bedoelde termijn
niet volledig is betaald:
A. zal vanaf dat tijdstip aan de wederpartij een krediet-beperkingstoeslag ter grootte van
2% van de hoofdsom in rekening worden gebracht, zonder dat hiertoe een nadere
ingebrekestelling zal zijn vereist;
B. zal de wederpartij aan de gebruiker een vertragingsrente verschuldigd zijn ter
grootte van 2% per maand cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van
een maand worden in deze als volle maanden aangemerkt;
C. zal de wederpartij na daartoe door de gebruiker te zijn gemaand, ter zake van
buitengerechtelijke kosten minimaal verschuldigd zijn 15% van de som van de
hoofdsom en de vertragingsrente met een absoluut minimum van 250,00 euro.
D. heeft de gebruiker het recht, voor elke aan de wederpartij verzonden
betalingsherinnering, aanmaning e.d., een bedrag van ten minste 20,00 euro ter zake
administratiekosten bij de wederpartij in rekening te brengen. De gebruiker zal dit in de
overeenkomst en/of op de factuur vermelden.
3. Ter keuze van de gebruiker kan in voorgaande of daarmee overeenstemmende
omstandigheden, zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, de
overeenkomst geheel of gedeeltelijk worden ontbonden, al dan niet gecombineerd met
een eis tot schadevergoeding.
4. Indien de wederpartij niet tijdig aan diens betalingsverplichtingen heeft
voldaan, is de gebruiker bevoegd de nakoming van de jegens de
wederpartij aangegane verplichtingen tot levering c.q. tot het verrichten
van werkzaamheden op te schorten totdat de betaling is geschied of
deugdelijke zekerheid hiervoor is gesteld. Hetzelfde geldt reeds vóór het
moment van in verzuim zijn indien de gebruiker het redelijke vermoeden
heeft dat er redenen zijn om aan de kredietwaardigheid van de
wederpartij te twijfelen.
5. Door de wederpartij gedane betalingen strekken steeds ter afdoening
van alle verschuldigde renten en kosten en vervolgens van opeisbare
facturen die het langst openstaan, tenzij de wederpartij bij betaling
uitdrukkelijk schriftelijk vermeldt dat de voldoening betrekking heeft op
een latere factuur.
ARTIKEL 14: AANSPRAKELIJKHEID EN GARANTIE
1. De gebruiker kwijt zich van zijn taak zoals van een bedrijf in zijn
branche mag worden verwacht, doch aanvaardt geen enkele
aansprakelijkheid voor schade, met inbegrip van gevolgschade, die het
gevolg is van zijn handelen of nalaten in de ruimste zin des woords,
behoudens voor zover aan diens grove schuld, grove nalatigheid en/of
opzet is te wijten, dan wel indien uit wettelijke bepalingen van dwingend
recht anders voortvloeit. Een zelfde beperking geldt ten aanzien van
personeelsleden en/of andere derden die de gebruiker bij de uitoefening
van zijn werkzaamheden inschakelt.
2. Onverminderd het bepaalde in de overige leden van dit artikel wordt de
aansprakelijkheid van de gebruiker, uit welken hoofde ook, beperkt tot
het bedrag van de netto prijs van de geleverde zaken c.q. de verrichte
werkzaamheden. Voldoening aan deze garantie geldt als enige en
volledige schadevergoeding.
3. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel is de
gebruiker nimmer gehouden tot schadevergoeding welke meer bedraagt
dan het verzekerde bedrag, voor zover de schade gedekt wordt door een
door de gebruiker gesloten verzekering.
4. Indien zich in de bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruikte
materialen of in de geleverde zaken zichtbare fouten, onvolkomenheden
en/of gebreken voordoen die reeds op het moment van levering aanwezig
moeten zijn geweest, verplicht de gebruiker zich die zaken, te zijner
keuze, kosteloos te repareren dan wel te vervangen.
5. De gebruiker is verplicht bij het ingaan of het uitvoeren van de
overeenkomst de wederpartij te waarschuwen voor onjuistheden in de
opdracht c.q. voor gebreken in en/of ongeschiktheid van de namens en/of
door de wederpartij voor de uitvoering van de overeenkomst geleverde
zaken en/of gegevens (zoals bijvoorbeeld constructies, werkwijzen,
bodemgesteldheid, orders, bouwmaterialen, hulpmiddelen e.d.), voor
zover de gebruiker deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
6. De gebruiker staat in voor de gebruikelijke normale kwali-teit en
deugdelijkheid van het geleverde; de feitelijke levensduur ervan kan
nimmer worden gegarandeerd.
7. A. In alle gevallen is de termijn waarbinnen de gebruiker tot vergoeding
van vastgestelde schade kan worden aangesproken beperkt tot 6
maanden, gerekend vanaf het moment waarop de verschuldigdheid van
de schadevergoeding is komen vast te staan.
B. Ingeval de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van
een beroep of bedrijf, geldt een maximale termijn van 1 (één) jaar, gerekend vanaf het
moment waarop de verschuldigdheid van de schadevergoeding is komen vast te staan,
waarbinnen de gebruiker tot vergoeding van vastgestelde schade kan worden
aangesproken.
8. Zo door de gebruiker geleverde zaken door de fabrikant van een
garantie zijn voorzien, zal die garantie op gelijke wijze tussen de
gebruiker en wederpartij gelden.
9. In geval de wederpartij een natuurlijke persoon is, die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, neemt de gebruiker de wettelijk
vastgestelde garantietermijnen in acht.
10. De wederpartij verliest diens rechten jegens de gebruiker, is
aansprakelijk voor alle schade en vrijwaart de gebruiker tegen iedere
aanspraak van derden ter zake van vergoedingen van schade indien en
voor zover:
A. voormelde schade is ontstaan door ondeskundig en/of met instructies van de
gebruiker strijdig gebruik en/of ondeskundige bewaring (zaken dienen in de originele
verpakking te worden opgeslagen) van de afgeleverde zaken door de wederpar-tij;
B. voormelde schade is ontstaan door gebreken in en ongeschiktheid van
zaken afkomstig van de wederpartij, daaronder begrepen de grond
waarop de wederpartij een werk laat uitvoeren, alsmede fouten,
onjuistheden of onvolledigheden in door de wederpartij verstrekte
plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken, uitvoeringsvoorschriften
e.d.;
C. voormelde schade is ontstaan door aanwijzingen van of namens de
wederpartij aan de gebruiker;
D. voormelde schade is ontstaan doordat de wederpartij zelf of een derde
in opdracht van de wederpartij werkzaamheden aan het geleverde werk
heeft uitgevoerd, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de
gebruiker.
ARTIKEL 15: INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
1. De gebruiker is rechthebbende op rechten van industriële en
intellectuele eigendom ter zake inhoud en vorm van rapporten,
tekeningen, ontwerpen, constructies, softwaremodellen, omschrijvingen,
adviezen e.d..
2. De uitoefening van de in het vorige lid vermelde rechten,
openbaarmaking of overdracht van gegevens daaronder begrepen, is
zowel tijdens als na afloop van de uitvoering van de opdracht uitdrukkelijk
en uitsluitend aan de gebruiker voorbehouden.
3. Slechts na betaling van het tengevolge van een gesloten overeenkomst
aan de gebruiker verschuldigde, komt aan de wederpartij ter zake het
voorgaande een gebruiksrecht toe.
ARTIKEL 16: EIGENDOMSVOORBEHOUD
1. De gebruiker behoudt zich de eigendom van geleverde en te leveren
zaken voor tot op het tijdstip waarop de wederpartij aan diens ermee
verbandhoudende betalingsverplichtingen jegens de gebruiker heeft
voldaan. Die betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de
koopprijs, vermeerderd met vorderingen ter zake van verrichte
werkzaamheden die met die levering verband houden, alsmede
vorderingen ter zake eventuele schadevergoeding wegens tekortschieten
in de nakoming van verplichtingen aan de zijde van de wederpartij.
2. Ingeval de gebruiker een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud,
geldt de ter zake gesloten overeenkomst als ontbonden, onverminderd
het recht van de gebruiker vergoeding van schade, gederfde winst en
interest te vorderen.
3. De wederpartij is verplicht de gebruiker terstond schriftelijk op de
hoogte te stellen van het feit dat derden rechten doen gelden op zaken
waarop krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud rust.
ARTIKEL 17: PAND/WARRANTAGE
Tot op het tijdstip waarop de wederpartij volledig aan diens ermee verbandhoudende
betalingsverplichtingen jegens de gebruiker heeft voldaan, is de wederpartij niet bevoegd
geleverde zaken aan derden in onderpand te geven en/of een bezitloos pandrecht erop te
vestigen, en/of de zaken voor opslag in de feitelijke macht van een of meerdere
financiers te brengen (warrantage), daar zulks zal worden aangemerkt als toerekenbare
niet nakoming aan diens zijde. De gebruiker kan alsdan terstond, zonder tot enige
ingebrekestelling te zijn gehouden, diens verplichtingen uit de overeenkomst opschorten,
dan wel de overeenkomst ontbinden, onverminderd het recht van de gebrui-ker op
vergoeding van schade, gederfde winst en interest.
ARTIKEL 18: FAILLISSEMENT, BESCHIKKINGSONBEVOEGDHEID e.d.
Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze voorwaarden wordt de
tussen de wederpartij en de gebruiker gesloten overeenkomst ontbonden zonder dat
rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist, op het
tijdstip waarop de wederpartij in staat van faillissement wordt verklaard, (voorlopige)
surséance van betaling aanvraagt, door executoriale beslaglegging wordt getroffen,
onder curatele of onder bewind wordt gesteld of anderszins de beschikkingsbevoegdheid
of handelingsbekwaamheid met betrekking tot diens vermogen of delen ervan verliest,
tenzij de curator of de bewindvoerder de uit de overeenkomst voortvloeiende
verplichtingen als boedelschuld erkent.
ARTIKEL 19: OVERMACHT
1. Ingeval nakoming van datgene waartoe de gebruiker krachtens de met
de wederpartij gesloten overeenkomst is gehouden niet mogelijk is en
zulks te wijten is aan niet toerekenbare niet nakoming aan de zijde van
de gebruiker en/of aan de zijde van de voor uitvoering van de
overeenkomst ingeschakelde derden of toeleveranciers, dan wel in het
geval zich een andere gewichtige reden voordoet aan de zijde van de
gebruiker, is de gebruiker gerechtigd de tussen partijen gesloten
overeenkomst te ontbinden, dan wel de nakoming van diens
verplichtingen jegens de wederpartij gedurende een door hem te bepalen
redelijke termijn op te schorten zonder tot enige schadevergoeding te zijn
gehouden. Indien bovenbedoelde situatie intreedt als de overeenkomst
ten dele is uitgevoerd, is de wederpartij gehouden aan diens
verplichtingen jegens de gebruiker tot aan dat moment te voldoen.
2. Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van niet toerekenbare nietnakoming
zullen onder meer worden verstaan: oorlog, oproer, mobilisatie,
binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, staking en
uitsluiting door werklieden of dreiging van deze en dergelijke
omstandigheden; verstoring van de ten tijde van het aangaan van de
overeenkomst bestaande valutaverhoudingen; bedrijfsstoringen door
brand, ongeval of andere voorvallen en natuurverschijnselen, een en
ander onverschillig of de niet of niettijdige nakoming plaatsvindt bij de
gebruiker, diens toeleveranciers of derden die door hem voor de
uitvoering van de verbintenis zijn ingeschakeld.
3. Ingeval de wederpartij op enigerlei wijze tegenover de gebruiker in
gebreke mocht blijven prompt aan zijn verplichtingen te voldoen, bij
staking van betaling, aanvraag tot (voorlopige) surséance van betaling,
faillissement, executoriale beslaglegging, boedelafstand of liquidatie van
de onderneming van de wederpartij, wordt al hetgeen door hem uit
hoofde van enigerlei contract aan de gebruiker verschuldigd is, dadelijk en
volledig opeisbaar.
ARTIKEL 20: ANNULERING/ONTBINDING
1. A. De wederpartij doet afstand van alle rechten op ontbinding van de overeenkomst ex
artikel 6:265 e.v. B.W. of andere wettelijke bepalingen tenzij annulering krachtens dit
artikel is overeengekomen.
B. Het bepaalde onder sub A van dit lid is niet van toepassing ingeval de wederpartij een
natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
2. Annulering door de wederpartij is slechts mogelijk indien de gebruiker
daarin toestemt. De wederpartij is een vergoeding van ten minste 30%
van de afgesproken prijs danwel, indien de werkzaamheden op basis van
artikel 3 lid 2 sub C zouden zijn uitgevoerd, van de gederfde omzet aan
de gebruiker verschuldigd, onverminderd het recht van de gebruiker om
de daadwerkelijk geleden schade bij de wederpartij in rekening te
brengen.
3. De wederpartij is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van
de annulering en vrijwaart de gebruiker ter zake.
4. Door de wederpartij reeds betaalde bedragen worden niet gerestitueerd.
ARTIKEL 21: TOEPASSELIJK RECHT/BEVOEGDE RECHTER
1. Op de tussen de gebruiker en de wederpartij gesloten overeenkomsten
is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De geschillen die uit de
overeenkomst voortvloeien zullen eveneens naar Nederlands recht worden
beslecht.
2. Eventuele geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde
Nederlandse rechter, zij het dat de gebruiker de bevoegdheid toekomt een
zaak aanhangig te maken voor de bevoegde rechter in de plaats waar de
gebruiker is gevestigd, tenzij de kantonrechter ter zake bevoegd is.
3. In geval de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt dat binnen 1 (één) maand
nadat de gebruiker aan de wederpartij kenbaar heeft gemaakt dat de zaak
aan de rechter zal worden voorgelegd, de wederpartij kenbaar kan maken
dat hij kiest voor beslechting van het geschil door de wettelijk bevoegde
rechter.
4. Met betrekking tot geschillen, die voortvloeien uit de overeenkomst met
een wederpartij die gevestigd is buiten Nederland, is de gebruiker
gerechtigd te handelen conform het bepaalde in lid 2 van dit artikel of, naar zijn keuze, de geschillen aanhangig te maken bij de bevoegde rechter in het land c.q. de staat waar de wederpartij gevestigd is.